Het Moederschap || Over Voeding, Beweging, Ontzwangeren & Taboe’s

Als je zwanger bent, komt er veel op je af. Van goedbedoelde adviezen tot dikke boeken van deskundigen. Misschien zie je door de bomen het bos niet meer. Ik deel mijn tips & tricks, en bespreek alle taboe’s die toch heel handig zijn om te weten. 


Vruchtbaarheid/Zwangerschap

Je bent zwanger, je kunt je geluk niet op. Het mooiste wat er is, er ontwikkeld zich nieuw leven in jou. Je bent blij, je vindt het spannend, vooral als het je eerste kindje is. Je hebt geen idee wat je te wachten staat, behalve wat je moeder en vriendinnen je continu vertellen. Er zijn vele sites waar je informatie kunt winnen over je zwangerschap van week tot week, en alle kwaaltjes die je krijgt. Misselijkheid, vermoeid, last van je hormonen dat is allemaal wel algemeen bekend, maar wat komt er nog meer bij kijken? Wat wordt er niét tegen je gezegd waar je tóch rekening mee kunt houden, of betreft wat er tijdens de bevalling je te wachten staat. De eerste maanden van je zwangerschap heb je vooral hormonaal erg veel last. er veranderd zo ontzettend veel in je lichaam, en je kunt eindelijk los op alle mooie pakjes die je in de winkels ziet hangen, hoé lief als die ” new born ” setjes. Je koopt meteen strakke jurkjes zodat je mini buikje op valt, maar wat staat je nog meer te wachten? hoe ziet het begin van je zwangerschap eruit? Hoe moet je je voorbereiden op een bevalling? Wat zijn feiten en fabels over de zwangerschap? Wat mag je wel en niet eten? en wat zijn de voordelen en nadelen in een zwangerschap? En wat moet je doen in je kraamweek? Ik deel met jullie al mijn ervaringen, tips, maar vooral de taboes waar niemand het over heeft.

 

IMG_2916

Ik was dol, maar echt dól gelukkig toen ik erachter kwam dat ik zwanger was. Ik weet nog heel goed dat ik vier dagen over tijd was, en tien voor zes nog even naar de etos liep om een test te halen. Eigenlijk dacht ik dat ik nog wel ongesteld zou worden, dus vond een testje een beetje zinloos, maar deed het toch maar. Toen het blauwe streepje tevoorschijn kwam, keek ik eerstr minuten langs vol verbazing naar de test terwijl er ondertussen razend veel in m’n kop afspeelde. Ik was zo trots en blij. Ik stopte met mijn pil, en binnen twee weken was ik zwanger, dat is natuurlijk niet helemaal de gebruikelijke gang van zaken. Meestal duurt het ongeveer een jaar voordat een vrouw zwanger raakt.

Een pasgeboren meisje beschikt over ongeveer 1 miljoen eicellen. 95 procent van de vrouwen heeft tegen haar dertigste nog slechts een achtste van haar eicellen over. Dat ontdekten wetenschappers.

Ik was zo verbaasd dat ik al zo snel zwanger raakte. Vriendinnen moesten veel harder hun best doen, en sommige deden er wel twee jaar over voordat ze weer zwanger raakte. Ik ben dus heel erg vruchtbaar, het scheelt ook dat ik nog zo jong ben. tijdens mijn zwangerschap ben ik heel veel gaan lezen over zwanger worden, het vrouwenlichaam, en over vruchtbaarheid. Ik kwam erachter dat een vrouw Rond haar 25ste het vruchtbaarst is, met een marge tussen 18 en 30 jaar. Ze heeft dan per cyclus 20 tot 25% kans om zwanger te worden. Vanaf haar 30ste daalt die kans gestaag. Je moet dan dus veel langer wachten om zwanger te worden. De vruchtbare jaren van een vrouw hebben alles te maken met haar voorraad eicellen. Eicellen worden reeds vóór de geboorte aangemaakt en in een onafgewerkt/onrijp stadium in de eierstokken gestockeerd. Een pasgeboren meisje beschikt over ongeveer 1 miljoen eicellen. Met deze “voorraad” moet ze het stellen. Helaas beginnen ze al van bij de geboorte af te sterven, zodat er tegen de puberteit nog zo’n 400.000 over zijn. Bij de menopauze blijven er nog maar enkele tientallen over. Als vrouw ben je vruchtbaar zolang je een goede eisprong hebt. Een pubermeisje moet een aantal cycli doormaken vooraleer ze effectief ovuleert. Hoeveel cycli precies varieert sterk en is onvoorspelbaar. Het is dus zeker belangrijk om je, als je nog piepjong bent, goed tegen zwangerschap te beschermen. Gelukkig slikte ik de pil, het blijkt dus dat dat wat mij betreft het geen overbodige luxe was om de pil te slikken.


Voeding

Afbeeldingsresultaat voor voeding tijdens zwangerschap

Ik hou ontzettend van lekker eten, arjen kan fantastisch koken, zelf heb ik er ook veel plezier aan maar ook gaan we regelmatig uit eten. Ik heb soms nog het gevoel dat ik zwanger ben aangezien ik mezelf vol eet met allerlei lekkers, ijsjes, pasta’s, eigenlijk de dingen die ik juist zou moeten vermijden.  Vanuit alle hoeken wordt je opeens verteld dat je moet letten op je eetpatroon. Vooral over vis werden mij veel diverse verhalen verteld. Een klant van ons is voedingsdeskundige, en ik heb haar eens even de nodige vragen gesteld over wat nou wel en niet verstandig is om te eten als je zwanger bent. Ik ben zelf een groot sushi liefhebber, ik kan dat wel een aantal keer per week eten. Mijn drang naar lekker eten werd ook steeds groter, als ik ergens trek in had moest en zou ik dat gaan eten. Het is vooral van belang dat álles wat je eet vers is. Sommige vissoorten blijken zelfs heel erg goed voor je te zijn.

Deze soorten bevatten een hoger kwikgehalte dan andere vissoorten en om die reden kun je ze dus beter laten liggen. Het risico op bacteriën is bij deze soorten ook hoger:

Voorverpakte gerookte vis uit de koeling (gerookte zalm, paling)
Rauwe schaal- en schelpdieren (mosselen, oesters)
Roofvissen (tonijn, zwaardvis, haai, koningsmakreel, zwaardvis, snoek)
Wilde paling

Soorten (vette) vis die je 2 keer per week mag eten
Deze vissoorten zijn in principe goed voor je, alleen moet je hier niet te veel van eten. 2 keer per week is een advies dat onder andere door het Voedingscentrum wordt aangehouden voor onderstaande soorten:

Makreel
Haring. Gebruik geen vacuümverpakte haring.
Zalm (vers en uit blik)
Paling (gekweekt)
Heilbot
Bokking
Sardines
Forel
Dus als je een keer sushi gaat eten zijn er heel veel opties voor je.

IMG_2886

Soorten vis die je onbeperkt kunt eten
Voor deze soorten vis is geen limiet ingesteld, en je kunt onderstaande vissoorten gewoon eten. Let er dan wel op dat je deze soorten niet rauw eet. Hou in je achterhoofd dat rauw altijd slechter is dan gebakken of gerookt als het op vissoorten aankomt en je zit wel goed.

Garnalen (gerookt)
Krab of surimisticks
Schol
Tilapia
Kabeljauw
St. Jakobsschelpen
Viseitjes/viskuit
Mosselen (dus goed gekookt of gebakken)
Schelvis

sushi eten mag dus wel tijdens je zwangerschap. enkel is van belang dat het vers is, bijvoorbeeld sushi bij Okura Hotel, of bij Momo’s of gewoon lekker bij WaggaMama & De HarbourClub in Amsterdam. Daar word de vis vers voor je klaargemaakt.

Er wordt ook altijd beweerd dat je voor twee moet eten, onderzoekers beweren van niet. Ik persoonlijk zeg van wel. Een baby dragen kost enorm veel energie, en ik was ook snel duizelig en moe. Als ik at voelde ik mij altijd sterker. Dat resulteerde dus tot meerdere eet momentjes op een dag. Terwijl voor mijn zwangerschap had ik maatje 34/36 en at ik strak twee keer per dag en ook niet meer, ik had toen ook veel minder trek. Wel at ik altijd heel gezond, ik ben dol op groente, en dat kwam mij ook tijdens mijn zwangerschap goed van pas. Foliumzuur, of vitamine B11, haal je normaal gesproken uit groene groenten, volkoren producten, vlees en zuivel. Tijdens je zwangerschap krijg je via je normale voeding niet genoeg foliumzuur binnen. Een tekort aan foliumzuur in de eerste weken van je zwangerschap kan de ontwikkeling van je baby’s neurale buis in de weg staan. Hierdoor kunnen verschillende lichamelijke afwijkingen ontstaan, zoals een open ruggetje (spina bifida), een open gehemelte of hazenlip. Naast foliumzuur kun je ook wel wat extra vitamine D gebruiken. Vitamine D zorgt voor stevige botten voor jezelf en je kind. Normaal haal je vitamine D uit zonlicht en vooral uit vette vis. Tijdens je zwangerschap wordt het slikken van 10 microgram extra vitamine D aangeraden. Ik zeg altijd, doe waar je je goed bij voelt maar denk altijd in de eerste instantie aan of het iets toevoegt aan de ontwikkeling van je kind. Ik kwam zelf rond de 25 kilo aan, dat is bijna het dubbele wat de gemiddelde vrouw aankomt, maar daarbij ben ik nu al driekwart weer kwijt.


 

 

Afbeeldingsresultaat voor ontzwangeren

     Ontzwangeren is a Hell of a Job

Dol gelukkig ben ik als mama zijnde, en ik zou nooit meer anders willen. Ik ben gemaakt om mama te zijn, ik ben zo meeeeeega verliefd op Fleuri, ze is mijn allesje. Ook was het vanaf het eerste moment samen alsof het nooit anders was geweest. Ook mama zijn voor fleuri , haar verzorgen en liefhebben gaat vanzelf. Inmiddels ben ik alweer zeven maanden trotse moeder van mijn aller liefste kind, fleuri veranderd in een echte kleine dame, en ik merk dat ik zelf ook weer verander. Ik heb mega last van mijn hormonen, weinig energie, veel hoofdpijn en ik ben vaak mega moe. Ik begreep maar niet hoe ik daar aan kwam, tot ik ene stukje online las, en opeens bij mezelf dacht.. Ik heb last van het ontzwangeren!

Na je bevalling weer je ‘oude ik’ worden, is (helaas) niet van de één op de andere dag gebeurd. Je hebt last van hoofdpijn, moeheid, duizeligheid, haaruitval, rugpijn, nog geen zin om te vrijen en je conditie lijkt maar niet op peil te komen. Ook het wennen aan het moederschap, de vergeetachtigheid… Alles kan tot zo’n 9 maanden na je bevalling aanhouden. Misschien wel het meest typerende van deze periode is de gedachte, dat het niet meer beter wordt. Wees gerust, het komt vanzelf, maar je moet jezelf wel de tijd geven.

Afbeeldingsresultaat voor zwangerschap quotes

Gun jezelf echt de nodige rust. Ga overdag tegelijk met je baby naar bed of even liggen, ik weet dat het moeilijk is om daaraan toe te geven, aangezien je van alles wilt doen als je kleine eindelijk slaapt maar het doet je humeur en gezondheid geen goed! Hoe kom je weer terug in de oude ‘jij’?  Paar tips, maar één ding, ga vooral niet aan een dieet. En geef eraan toe, so what als je slecht in je vel zit en alleen maar negatief loopt te zijn soms, kan je niets aan doen. We zorgen voor onze kinders, we maken schoon, en moeten daarbij ons zelf ook nog eens niet vergeten, geen man die het zou goed zou kunnen als wij!

Ook als je borstvoeding geeft, is het onverstandig om een dieet te volgen. Bij het lijnen komen er giftige afvalstoffen in de moedermelk terecht. Bovendien eist borstvoeding behoorlijk veel energie en zou je zelfs iets meer moeten eten. Je lichaam heeft tijdens deze periode 600 tot 1.000 calorieën meer nodig dan voorheen. Zorg ook dat je voldoende kalk, eiwitten, ijzer en vitamine C binnenkrijgt. Ook zijn er goede voedingssupplementen te koop, speciaal voor vrouwen die borstvoeding geven.

Afbeeldingsresultaat voor ontzwangeren

  • Vraag altijd advies aan je dokter voor je begint met trainen.
  • Probeer al aan je buikspieren te werken vóór je zwangerschap. Hoe sportiever je bent, hoe makkelijker het is om je figuur terug te krijgen.
  • Train voorzichtig tijdens de zwangerschap: kies voor rustige sporten als zwangerschaps pilates of Yoga.
  • Draag een band rond je buik na de geboorte. Veel vrouwen hebben na de bevalling een diastase van de rechte buikspieren. De spieren raken gescheiden door het dragen van je baby. Een buikband geeft steun aan je buikspieren. Doe hem ook om als je buikspieroefeningen doet.
  • Na de geboorte moet je een tandje bijzetten: training van de diepe spieren is belangrijk.
  • Je hoeft om je uithouding te trainen niet per se naar een fitnesscentrum: je kunt ook sporten als je baby slaapt of gaan joggen / skeeleren met de kinderwagen.
  • Span je buikspieren tijdens de oefeningen. Dit zorgt ervoor dat ze platter worden en niet ronder.
  • De losse huid verdwijnt op natuurlijke wijze als jij je oefeningen blijft doen.
  • Een gezond eetpatroon (geen crashdieet!) helpt: veel fruit, vezels water en groenten.


IMG_3333

Taboe’s 

Er zijn een aantal dingen die niemand je verteld als je zwanger bent en op je roze wolk zit. Je krijgt mega veel info  te horen over wat je allemaal te wachten staat, maar wel dingen waar ieder mens zit met een glimlach in kan vinden. Maar er zijn ook dingen die je eigenlijk wel moet weten die je niet worden verteld. Pas toen ik mijn vriendinnen achteraf zei hoe heftig en zwaar het lichamelijk eigenlijk is, lachte ze en zeiden ze ‘Oh ja dat hoort er nou eenmaal bij’. Maar waarom heeft niemand me dat dan van te voren verteld??!´ . Ook nadat je bent bevallen van je kleine wonder komt er veel nieuws bij kijken.

  1. Het meest genante wat je kunt overkomen: poepen tijdens de bevalling. Tijdens de ontsluitingsweeën kan je al last hebben van aandrang. Het is dan ook verstandig om hieraan toe te geven. Wees niet bang om naar het toilet te gaan als het nog kan en je drang voelt: de baby zal echt niet zomaar eruit floepen en in de toiletpot terecht komen.
  2. Zo’n 47 procent probeert zo stylish mogelijk de bevalling in te gaan (denk aan scheren van de schaamstreek, make-up en nagels lakken, haar in een knot). Dat voorkomt gênante taferelen niet. Zo heeft 40 procent gepoept tijdens de bevalling, moest 21 procent overgeven en vloekte 14 procent de boel bij elkaar. Licht eten en wellicht een klisma kan de bevalling al een stuk aangenamer maken.
  3. Aambeien ontstaan door een hoge druk in de anus en omgeving. Deze hoge druk kan vooral ontstaan door hard persen tijdens de stoelgang of bij een bevalling. Soms zakken aambeien met de ontlasting naar buiten; dat geeft een vervelend, drukkend gevoel. Als het kluwen van bloedvaatjes is uitgezakt, spreken we van uitwendige aambeien. Daarbij kan het bloed in de zwellichamen gestuwd raken, waardoor aambeien makkelijk bloeden. Ook kan er zich een bloedstolsel vormen in adertjes in de huid rond de anus. Dat wordt een ‘getromboseerd haemorrhoïd’ genoemd. Ook dit is uitwendig voelbaar en pijnlijk. Aambeien komen bij zwangere vrouwen zeer frequent voor, naar schatting bij 8 op de 10 zwangere vrouwen.
  4. Een post partum depressie (P.P.D) is een depressie, die bij sommige moeders voorkomt, enkele weken tot een paar maanden na de geboorte van de baby. De depressieve gevoelens bij de moeder begint na de geboorte van het kind. Post = na, partum = geboorte. Vaak zien we dat er een verkeerde term wordt gebruikt voor de depressie na de geboorte: postnatale depressie. Ook word er te snel paniekerig op gereageerd, of als een vrouw even last heeft van haar buien word er vrij snel geroepen dat ze PPD heeft, maar dat is vaak niet zo. Het is heel normaal dat je moet wennen, en wisselende emotionele buien hebt, laat het over je heen komen en praat er met iemand over die je vertrouwd. Veel vrouwen voelen zich vooral schuldig doordat ze niet in de beste mood zijn die andere graag van je zien, echter kun je jezelf beter zeggen ‘het is beter dat ik iets voel, dan helemaal niet’, Indien je langere periode in hetzelfde patroon blijft hangen, kun je altijd advies vragen bij je arts.
  5. Kraamtranen komen zeer regelmatig voor, namelijk bij 50 tot 75% van alle kraamvrouwen. Het komt zelfs zo vaak voor dat men denkt dat het eigenlijk een natuurlijke reactie is op de bevalling en niet een stoornis of ziekte. Kraamtranen beginnen meestal op de derde of vierde dag na de bevalling. Ze duren een dag of een paar dagen en verdwijnen daarna weer vanzelf, soms zo snel als ze zijn ontstaan. De klachten bestaan uit huilbuien (zonder duidelijke oorzaak), prikkelbaarheid, slecht slapen, gespannenheid en ongeduld. Behandeling is niet nodig. Liefdevolle ondersteuning van naasten is meestal genoeg.
  6. Relatie problemen, je zou denken die zijn er niet als je net bent bevallen en samen het geluk van jullie wonder kunnen delen. Nee, juist in de eerste mama maanden is het moeilijk elkaar te begrijpen. Jij hebt mega last van al die gierende hormonen in je lijf, en je vriend probeert z’n best te doen jou te begrijpen maar dat doet hij niet. We zijn ook wel onmogelijk, huilen snel, eisen constant van alles, maar de vrouw wil niet alleen moeder zijn, nee we moeten ook de rest onder controle zien te houden en alles aan de man overlate ? Nee, dat word gegarandeerd een puinhoop. Eigenlijk voedt je twee kinderen op. Je bent onzeker over je lijf, je voelt je schuldig over dat je meer wilt doen dan je kan, let it go ladies, die mannen moeten wel ergens tegen kunnen. En alles is een fase, die buien en hormonale uitbarstingen dus ook.

 

Ieder ervaart de zwangerschap / bevalling / de kraamweek natuurlijk anders, geen mama is hetzelfde. Wat ik met jullie heb gedeeld kun je meer aanschouwen als wat er ‘in het algemeen’ voorkomt. Wees vooral niet verbaasd of bang wat je allemaal opnieuw moet ontdekken, want het is één groot avontuur!


Wil jij geen blog meer missen? scroll dan onderaan de site, en vul je email adres in! Mijn volgende blog zijn verhalen die jullie mij hebben toegestuurd.

3 Comments

  • Wederom weer een mooie blog over hoe jij het ervaart over het ontzwangeren of als je net zwanger bent.
    Als ik Zwanger mag raken dan ga ik zeker een Aantal tipS en tricks van jou opVolgen.

    Veel liefs Maartje

  • leuk blog weer en zo waar er word te vaak te mooi verteld heb een licht vorm van ppd toen me dochter net 2 maand was kwamen we er achter na alles wat we Door gemaakt hadden na 2 miskraam me vader die op de 1 ander dag overleed en daar over kan je bijna niks vind over miskramen verhalen van andere alen maar mooi verhalen maar het kan ook anders gaan

  • Jammer dat er in de Blog zoveel fEitjes, weetjes, tipS and trics rechtstReeks van internet komen.. het zou leuker Zijn om het vanuit jou perSpectief te lezen.

Laat een reactie achter bij Maartje Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *